بیماری آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز چیست؟ رحم یکی از مهمترین اعضا در بدن بانوان است و در پی کوچک‌ ترین اختلالی که برای این عضو اتفاق بیفتد سلامت ناحیه تناسلی و دستگاه تولید مثل به خطر افتاده و قطعاً عواقب و عوارض زیادی در پی دارد. آندومتریوز یک بیماری مربوط به رحم است و زمانی اتفاق می‌ افتد که […]

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک بیماری مربوط به رحم است و زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ های بافت داخلی رحم از طرق مختلف به قسمت‌ های خارجی آن انتقال پیدا کرده و در مکان جدید تکثیر میشوند.

اغلب بانوانی که به آندومتریوز مبتلا هستند این اختلال را دردناک دانسته و متخصصان معتقدند چنین مسئله‌ ای تنها به بافت رحم مربوط نمیشود بلکه با مرور زمان آندومتریوز به تخمدان‌ ها و لوله‌ های فالوپ سرایت کرده و در موارد نادر سایر ارگان‌ های موجود در لگن را درگیر خواهد کرد.

حدوداً ۶ تا ۱۰ درصد از بانوان در سراسر دنیا به آندومتریوز مبتلا میشوند، این عارضه دردناک است و زمانی که اتفاق می‌ افتد باعث ضخیم‌ تر شدن بافت خارجی رحم شده و ماهانه ریزش دیواره‌ ها اتفاق خواهد افتاد، اما از آنجایی که راهی برای این خون وجود ندارد در بدن به دام افتاده و دیگر قسمت‌ ها از جمله تخمدان‌ ها را درگیر خواهد کرد.

بیماری آندومتریوز یک اختلال پیشرونده است که باعث از کار افتادن رحم و تمامی ارگان‌ های مرتبط با آن میشود، آندومتریوز هم مانند دیگر بیماری‌ ها علائم و نشانه‌ هایی دارد که در ادامه مطلب مهمترین و شایع‌ ترین آنها را برایتان خواهیم گفت، البته راه حل‌ های درمانی و راهکارهای موثر برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه را بیان کرده تا با آگاهی بیشتر بتوانید ضمن مراقبت از سلامت رحم از چنین بیماری‌ هایی جلوگیری کنید.

انواع آندومتریوز

• آندومتریوز صفاقی سطحی
  • آندومتریوما
  • آندومتریوز عمیق(DIE)
  • آندومتریوز جدار شکم

آندومتریوز صفاقی سطحی

شکم، لگن و بیشتر اندام های موجود در این حفره توسط غشایی نازک به اسم صفاق پوشیده می شوند.

زمانی که بافت آندومتر به این غشا بچسبد کم شدت ترین نوع بیماری آندومتریوز ایجاد می شود.

این بیماری می‌تواند به دلیل عفونت ها، تغییرات هورمونی، التهابات یا عوامل دیگر ایجاد شود.

خونریزی نامنظم و قاطع، درد شدید شکمی، درد هنگام رابطه جنسی، و نازایی می تواند از علائم بیماری اندومتریوز صفاقی سطحی باشد.

پزشک معمولا با استفاده از سونوگرافی یا بیوپسی رحم بیماری را تشخیص می‌دهد و درمان آن شامل آنتی‌هورمون‌ها، داروهای ضد التهاب یا در موارد خاص تر جراحی حذف یا ترمیم توده‌های صفاقی می‌شود.

آندومتریوما

کیست های تیره و پر از مایعی است که از بافت عضلانی واژن نشأت می‌گیرد و به کیست شکلاتی نیز معروف است.

آندومتریوما نوعی تومور خوش‌ خیم در رحم محسوب می‌شود که به روش‌های درمانی خوب پاسخ نمی‌دهد و می‌تواند به بافت‌های سالم تخمدان نیز آسیب برساند.

مطالعه بیشتر  تبخال تناسلی و راه های درمان آن

آندومتریا معمولا شامل علائمی مثل: خونریزی نامنظم یا شدید، درد شکمی یا درد در پایین شکم، فشار یا تراکم در پایین شکم، و نازایی است اما برخی از بیمار ها هیچ عللائمی ندارند و این بیماری به صورت تصادفی تشخیص داده می‌شود.

تشخیص آندومتریا زیر نظر پزشک و با استفاده از سونوگرافی یا MRI انجام می‌شود و درمان آن می‌تواند شامل مراقبت‌های تغذیه‌ای، داروها و در موارد خیلی جدی جراحی برداشتن تومورها یا حتی برداشتن رحم باشد.

آندومتریوز عمیق (DIE)

در بیماری اندومتریوز عمیق، اندومتر در مواضع غیرمعمول بدن رشد می‌کند و می‌تواند اندام های نزدیک به رحم مانند روده، تخمدان و مثانه را نیز درگیر کند.

در موارد نادر برای ۱ تا ۵ درصد از افراد مبتلا به اندومتریوز، ممکن است بافت ایجاد شده باعث شود اندام ها به هم یا سرجای خود بچسبند به این حالت از بیماری چسبندگی متراکم یا لگن منجمد گفته می‌شود.

براساس نظر پزشکان شدت درد معیار مناسبی برای تشخیص وضعیت بیماری نیست زیرا اندومتریوز خفیف ممکن است با درد شدید و یا اندومتریوز پیشرفته با درد کم همراه باشد.

تشخیص اندومتریوز عمیق توسط پزشک با استفاده از سونوگرافی، MRI، بررسی فیزیکی و یا در مواردی بیوپسی رحم، انجام می‌شود.

پزشک برای کنترل این بیماری از داروها، جراحی و یا تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی استفاده می‌کند.

آندومتریوز جدار شکم

آندومتریوز جدار شکم حالتی نادر است که اندومتر در دیواره شکم رشد می‌کند.

این حالت معمولا در مناطقی که عمل جراحی انجام شده است ایجاد می‌شود.

علائم این بیماری شامل درد، تورم، تغییر رنگ پوست، و گاها خونریزی غیرمنظم است.

پزشک با استفاده از سونوگرافی‌، MRI، در مواردی بیوپسی رحم یا بررسی فیزیکی آندومتریوز جدار شکم را تشخیص می‌دهد و با استفاده از دارو، جراحی و تغییرات رژیم غذایی این بیماری را کنترل می‌کند.

علائم آندومتریوز را بشناسید

آندومتریوز یک اختلال یا بیماری دردناک شناخته میشود و زمانی که این عارضه رخ می‌ دهد افراد پیش از قاعدگی دردهای بسیار زیادی را تجربه کرده و این درد در بخش‌ های مختلف لگن حس میشود.

با وجود آندومتریوز درد بعد از روابط جنسی کاملاً شایع است به گونه‌ ای که افراد پس از مقاربت دردی که در زیر شکم تجربه می‌ کنند را مزمن دانسته و برای روزهای متوالی با آنها همراه است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما آندومتریوز با عملکرد روده‌ ها نیز در ارتباط است، افراد مبتلا به این عارضه هنگام حرکت روده یا تخلیه مثانه دردی را متحمل میشوند که اغلب در دوره قاعدگی شدت پیدا می‌ کند.

همچنین با وجود این اختلال ممکن است افراد در بین قاعدگی خونریزی یا لکه بینی داشته باشند و هر چقدر که این عارضه شدیدتر باشد لکه بینی‌ ها با شدت بالاتر و برای مدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

مطالعه بیشتر  درمان مشکلات ادراری زنان

اما آندومتریوز یکی از دلایل مهم ناباروری در زنان است، زمانی که افراد با علائم نازایی مواجه میشوند به تشخیص پزشک باید عکسبرداری و معاینات رحمی را انجام داده و احتمال ابتلا به آندومتریوز نیز وجود دارد.

با تمام این تفاسیر آندومتریوز سبب پدیدار شدن حال نامساعد برای افراد میشود معمولاً بانوان مبتلا به این اختلال به طور مداوم با خستگی مواجه بوده و نفخ و تهوع شدید برای آنها رخ می‌ دهد هر چند که ممکن است سیستم گوارشی عملکرد نامناسبی داشته باشد و افراد بی‌ دلیل با اسهال یا یبوست شدید مواجه میشوند.

مهمترین علل ایجاد آندومتریوز

بانوان بعد از آگاهی نسبت به عواقب و عوارض آندومتریوز سعی دارند عوامل موثر بر این اختلال را شناخته تا بتوانند تا حد ممکن از سلامت خود مراقبت کنند تا مبادا رحم با چنین بیماری درگیر شود.

اما طبق نظر متخصصان بانوانی که قاعدگی را از سن کم تجربه می‌ کنند بیش از دیگران در معرض آندومتریوز قرار می‌ گیرند، البته این اختلال عموماً در سن ۳۰ تا ۴۰ سال شایع‌ تر است و بانوانی که بچه‌ دار نشده‌ اند احتمال ابتلا به آندومتریوز را بیش از دیگران خواهند داشت.

از دیگر علل تاثیرگذار بر ایجاد آندومتریوز باید به سطوح بالای استروژن در بدن اشاره کرد، زمانی که این هورمون با مقادیر زیاد و برای مدت طولانی در بدن باقی بماند احتمال بروز آندومتریوز را افزایش می‌ دهد.

همچنین بانوانی که قاعدگی را بیش از ۷ روز و با خونریزی زیاد تجربه می‌ کنند نیز در معرض این آسیب قرار می‌ گیرند، این نکته را به یاد داشته باشید که آندومتریوز ممکن است به صورت ارثی و ژنتیکی به دیگر افراد انتقال یابد، اگر در اقوام نزدیک خود کسانی را دیده‌ اید که به آندومتریوز مبتلا هستند احتمال پدیدار شدن این اختلال برای شما هم وجود دارد.

پس مهم است که معاینات سالانه و ماهانه را به موقع انجام دهید، از طرف دیگر شاخص توده بدنی کم و هرگونه اختلالات مربوط به دستگاه تناسلی و عفونت لگنی بر پدیدار شدن آندومتریوز موثر خواهد بود.

راه‌ های تشخیص آندومتریوز

اگر با علائم آندومتریوز مواجه هستید برای بررسی این اختلال سریع‌ تر به پزشک مراجعه کنید، متخصصان با معاینات فیزیکی و شرح حال بیماران متوجه خواهند شد که آیا فرد با بیماری آندومتریوز مواجه است یا خیر.

اما پزشکان برای کمتر کردن ریسک تشخیص و در پیش گرفتن درمان‌ های موثر از سایر روش‌ های تشخیصی نوین استفاده می‌ کنند، به عنوان مثال آندومتریوز به واسطه سونوگرافی به راحتی قابل مشاهده است بانوان می‌ توانند در روز پنجم تا یازدهم سیکل قاعدگی برای تصویربرداری از رحم و انجام سونوگرافی به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

مطالعه بیشتر  یائسگی و علائم آن

اما متخصصان در مواردی استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی را برای تصویربرداری با جزئیات بیشتر از رحم مناسب می‌ دانند، با انجام ام آر آی از رحم پزشک می‌ تواند سایر ارگان‌ ها و بافت‌ های درونی بدن را بررسی کرده و حتی محل ایجاد آسیب و ناهنجاری را نیز مشخص می‌ کنند.

روش دیگر برای تشخیص آندومتریوز لاپاراسکوپی است، متخصصان به واسطه تزریق داروی بیهوشی عمومی به بیماران می‌ توانند با ایجاد یک شکاف کوچک در نزدیک ناف به واسطه لاپاراسکوپی بافت کوچکی از رحم را جهت نمونه برداری خارج کرده و به این واسطه به طور دقیق و بدون خطا آندومتریوز تشخیص داده میشود.

روش دیگر برای تشخیص آندومتریوز آزمایش خون است، متخصصان به واسطه آزمایش خون می‌ توانند فاکتورهای خاصی را ارزیابی کرده و متوجه میشوند که آیا چنین اختلالی اتفاق افتاده است یا خیر.

درمان آندومتریوز

آندومتریوز از آن دسته بیماری‌ هایی است که به محض تشخیص آن باید شرایط برای درمان فراهم شود در غیر این صورت پیشروی این اختلال به آسیب‌ های جدی‌ تر تبدیل شده و ممکن است کنترل بیماری سخت و گاهاً غیر ممکن شود.

متخصصان برای بهبود آندومتریوز در قدم اول دارو درمانی را آغاز می‌ کنند و با توجه به شدت آسیب و وضعیت بیماران بهترین نوع دارو را برای آنها در نظر گرفته تا هر چه سریع‌ تر روند بهبود حاصل شود.

اما به یاد داشته باشید که درمان‌ های خانگی نیز در کنار فرایندهای تخصصی بر بهبود آندومتریوز موثر است، بانوان مبتلا به آندومتریوز می‌ توانند در کنار مصرف انواع مسکن برای کاهش درد از کمپرس گرم نیز استفاده کنند.

ماساژ قسمت پایینی شکم در کنار داشتن استراحت کافی و کاهش فعالیت‌ های سنگین به درمان آندومتریوز کمک خواهد کرد، همچنین می‌ توانید با مصرف انواع دمنوش‌ های گیاهی از جمله زنجبیل، رازیانه و نعنا به تقویت بدن و عملکرد بهتر رحم کمک کنید و خیلی زود شاهد بهبود کامل آندومتریوز خواهید بود.

در کنار انجام روش‌ های تخصصی و درمانی با اصلاح سبک زندگی می‌ توانید نتایج خوبی از درمان آندومتریوز به دست آورید، به یاد داشته باشید که کاهش استرس در کنار انجام فعالیت‌ های بدنی منظم و مصرف مکمل‌ های کاربردی به درمان آندومتریوز کمک می‌ کند.

این نکته را فراموش نکنید که تمامی درمان‌ های گفته شده زمانی اثرگذاری مطلوب دارند که در ابتدای این عارضه برای درمان اقدام کنید، هر چقدر که آندومتریوز وسعت بیشتری داشته باشد درمان آن سخت‌ تر و با ریسک بالاتری طی میشود.

6 پاسخ

1. سلام وقت بخیر. اگه بعد از درمان شدن اندومتریوز هنوز هم درد شکمی وجود داشت، راه حل چیه؟

1. اگر بعد از درمان اندومتریوز همچنان درد دارید، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق‌تری انجام دهد. ممکن است نیاز به آزمایشات و تصویربرداری‌های اضافی باشد.

2. خسته نباشید، خانم دکتر خونریزی غیر طبیعی زمان قاعدگی نشونه ی آندومتریوز هست؟

1. می‌تواند یکی از نشانه‌های آندومتریوز باشد، اما لزوماً همیشه به این معنی نیست که فرد به آندومتریوز مبتلاست.

1. بله، ممکن است. اما آندومتریوز می‌تواند شانس بارداری را کاهش دهد.