آی یو دی

آی یو دی چیست؟ تمامی بانوان به دنبال راه‌ های موثر برای پیشگیری از بارداری هستند که ضمن اثرگذاری مطلوب و دائمی عوارضی را از خود به جای نگذارد و باعث آسیب دیدگی‌ های رحمی و بیماری‌ های خطرناک نشود. آی یو دی یکی از روش‌ های موثر برای جلوگیری از بارداری است که اغلب […]

آی یو دی چیست؟

آی یو دی یکی از روش‌ های موثر برای جلوگیری از بارداری است که اغلب متخصصان آن را شیوه‌ ای مناسب و کاربردی دانسته و معتقدند که فواید و مزایای زیادی به همراه دارد.

آی یو دی یک دستگاه کوچک از جنس پلی اتیلن است که شکلی شبیه به حرف T انگلیسی دارد و در دهانه رحم قرار  می گیرد، آی یو دی مانع از انتقال اسپرم به لوله‌ های فالوپ میشود و هرگز لقاحی بین تخمک‌ ها و اسپرم‌ ها اتفاق نمی‌ افتد و با این شیوه می‌ توان از بارداری‌ های ناخواسته جلوگیری نمود.

آی یو دی در دو نوع مسی و هورمونی در اختیار بانوان قرار می‌ گیرد اینکه بانوان از کدام آی یو دی استفاده کنند باید نظر متخصصان را جویا شده و با توجه به وضعیت رحم افراد می‌ توانند از انواع دستگاه استفاده نمایند.

به خاطر داشته باشید که متخصصان استفاده از آی یو دی را در شرایط جسمانی کاملاً ایده‌ آل پیشنهاد می‌ دهند و برای قرار دادن آن در رحم باید تحت نظر پزشک قرار گرفته تا پس از معاینات تکمیلی و اطمینان از سلامت رحم آی یو دی را در جایگاه درست قرار دهند.

نخی که در انتهای آی یو دی قرار می‌ گیرد از دهانه رحم قابل رویت است، متخصصان برای خارج کردن آی یو دی می‌ توانند به راحتی نخ را کشیده و این دستگاه کوچک را خارج می‌ کنند.

مزایای استفاده از آی یو دی

زمانی که صحبت از آی یو دی میشود متخصصان مزایا و فواید استفاده از این دستگاه کوچک را به بانوان اعلام می‌ کنند و افراد با آگاهی بیشتر می‌ توانند در این خصوص تصمیم‌ گیری کرده و آی یو دی را به عنوان یک روش کاربردی برای پیشگیری از بارداری انتخاب می‌ نمایند.

مسئله مهم در مورد آی یو دی هزینه‌ های پرداختی بابت آن است، زمانی که شما یک بار آی یو دی را تهیه می‌ کنید بین ۵ تا ۱۰ سال کارایی داشته و در این مدت زمان نیازی به تهیه مجدد و یا صرف هزینه برای مراقبت از آن نخواهید داشت.

مطالعه بیشتر  درمان سرطان پستان

آی یو دی های هورمونی و مسی با بدن بانوان سازگاری کامل دارند و شما می‌ توانید مطابق با وضعیت خود و البته نظر پزشک بهترین نوع آی یو دی را تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

قرار دادن آی یو دی در رحم به هیچ عنوان دردآور نیست و البته خارج کردن آن نیز مشکلی ایجاد نمی کند اما به خاطر داشته باشید که به محض خارج کردن iud از رحم می‌ توانید بلافاصله برای بارداری اقدام کنید زیرا به هیچ عنوان سبب آسیب دیدگی ساختار رحم نشده و تغییری در میزان هورمون‌ ها ایجاد نمی‌ کند.

قطعاً متخصصان به شما خواهند گفت که عوارض استفاده از آی یو دی نسبت به انواع داروها و قرص‌ های هورمونی بسیار ناچیز است به همین خاطر متخصصان آی یو دی را یک روش مطمئن‌ تر دانسته و معتقدند که برای همه بانوان در سنین مختلف کارایی دارد.

آیا با وجود ترشحات واژن افراد می توانند از آی یو دی استفاده کنند؟

گاهی اوقات بانوان ضمن استفاده از آی یو دی و برای قرار دادن آن در رحم متوجه ترشحات زیاد واژن میشوند، اما متخصصان در چنین موقعیتی قطعاً چکاپ‌ های تکمیلی و در صورت نیاز سونوگرافی را انجام داده تا متوجه شوند که آیا این ترشحات غیر طبیعی هستند یا خیر.

متخصصان میزان ترشحات، شکل، رنگ و بوی آنها را ارزیابی می‌ کنند و متوجه خواهند شد که آیا این ترشحات طبیعی است و یا نشات گرفته از عفونت‌ های قارچی یا باکتریایی هستند.

اگر وضعیت ترشحات واژن طبیعی باشد و نشانه‌ ای از آسیب‌ ها و بیماری‌ های رحمی نباشد کارگذاری آی یو دی بدون مانع انجام می‌ پذیرد در غیر این صورت متخصصان اگر ترشحات را نشات گرفته بیماری‌ های مختلف بدانند ابتدا سعی در بهبود آسیب پیش آمده داشته و سپس برای قرار دادن آی یو دی در رحم اقدام می‌ کنند.

آیا آی یو دی برای افرادی که بیماری های رحمی دارند مناسب است؟

زمانی که برای استفاده از آی یو دی با متخصصان مشورت می‌ کنید پزشکان معاینات تکمیلی را انجام داده تا به مراجعین اعلام کنند که آیا کاندیدای مناسبی برای استفاده از آی یو دی هستند یا خیر.

عموماً آسیب‌ ها و ناهنجاری‌ های پیش آمده در رحم می‌ تواند مانع از استفاده آی یو دی برای بانوان شود، اگر بانوان با مشکلات رحمی و انواع بیماری‌ های التهابی مواجه باشند کاندیدای مناسبی برای استفاده از آی یو دی نخواهند بود.

مطالعه بیشتر  درمان عفونت های زنان

بیماری های رحمی شامل:

عفونت‌های لگنی فعال

زنانی که به بیماری های لگنی فعال یا التهابات لگنی مبتلا هستند کاندید مناسبی برای گذاشتن آی یو دی نیستند زیرا احتمال انتشار عفونت بالا می رود.

بیماری های مقاربتی

افرادی که دچار بیماری های مقاربتی مانند زگیل یا تبخال تناسلی هستند باید تا درمان بیماری صبر کنند زیرا داشتن یک عفونت فعال سیستم ایمنی را ضعیف کرده و آی یو دی بستر رشد باکتری را فراهم می کند.

خونریزی غیرطبیعی رحم

زنانی که خونریزی های غیر معمول رحم دارند ابتدا باید توسط پزشک بررسی شوند سپس اقدام به گذاشتن آی یو دی کنند.

سرطان دهانه رحم

افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم یا رحم قادر به گذاشتن آی یو دی نیستند زیرا ممکن است با درمان های خاص آنها تداخل داشته باشد.

حساسیت به مس یا پروژستین

زنانی که دچار حساسیت به مس یا پروژستین هستند نباید از آی یو دی استفاده کنند.

ناهنجاری ساختار رحم

فیبروی های بزرگ یا شکل غیر طبیعی رحم استفاده از آی یو دی را دچار مشکل می کنند.

همچنین بیماری‌ های دیگر مانند آندومتریوز، وجود فیبرم‌ های کوچک، پولیپ رحم نیاز به ارزشیابی پزشک دارند.

عوارض شایع آی یو دی

زمانی که برای استفاده و انتخاب آی یو دی به مراکز درمانی مراجعه می‌ کنید متخصصان فعال در حوزه زنان آگاهی لازم را در این خصوص به بانوان داده تا در تصمیم گیری دچار تردید نباشند.

اما در کنار تمامی مزایا و فوایدی که از آی یو دی گفته شد ممکن است این دستگاه کوچک برای مدت محدود عوارضی را در پی داشته باشد و بعد از چند روز بهبود پیدا می‌ کند.

اما مهم است بدانید که بانوان بعد از استفاده از آی یو دی ممکن است در چند قاعدگی اول درد و خونریزی زیادی را متحمل شوند البته این مسئله نیز همیشگی نیست و رفته رفته اوضاع به حالت طبیعی باز می‌ گردد.

متخصصان معتقدند درد و گرفتگی که در قسمت پایینی شکم تجربه می‌ کنید به واسطه دستکاری رحم و قرار دادن آی یو دی در رحم است اما این مسئله خیلی زود برطرف شده و هرگز وجود آی یو دی را احساس نخواهید کرد.

مطالعه بیشتر  کاهش درد زایمان

اما این عوارض تا زمانی طبیعی هستند که در مدت کوتاه برطرف شده و برای روزهای متوالی ادامه پیدا نکند.

به خاطر داشته باشید که اگر شدت درد، لکه بینی و خونریزی هر لحظه بیشتر میشود حتماً به پزشک اطلاع داده تا شرایط برای بررسی و معاینات دقیق‌ تر فراهم شود.

محدودیت استفاده از آی‌ یو دی

اگر انتخاب شما برای پیشگیری از بارداری آی یو دی است حتماً با متخصصان مشورت کنید، پزشکان به تمامی بانوانی که مشکوک به بارداری هستند توصیه می‌ کنند تا زمانی که از این بابت اطمینان پیدا نکرده‌ اند نمی‌ توانند برای استفاده از آی یو دی اقدام کنند.

ابتلا به بیماری‌ های التهابی لگن و درمان ناکامل این عوارض مانع استفاده از آی یو دی خواهد شد، همچنین اگر بانوان با شکل غیر طبیعی رحم مواجه باشند و یا حساسیت به مس داشته باشند کاندیدای مناسبی برای استفاده از آی یو دی نخواهند بود.

از طرفی اگر بانوان بنا به دلایل مختلف و حتی اگر به صورت غیر طبیعی خونریزی‌ های وسیع را در قاعدگی تجربه می‌ کنند بهتر است که از آی یو دی استفاده نکرده و سلامت رحم را بیش از قبل به خطر نیندازند.

همچنین افراد مبتلا به کم خونی‌ های شدید و تمامی کسانی که در دوره‌ های درمانی خاص مانند پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار دارند نمی‌ توانند از آی یو دی استفاده کنند.

اما مسئله دیگری که دانستن آن خالی از لطف نیست بررسی عملکرد سیستم ایمنی بدن است، اگر نقصی در سیستم ایمنی وجود داشته باشد استفاده از آی یو دی به هیچ عنوان کار درستی نبوده و از آنجا که سیستم ایمنی این دستگاه را مهاجم فرض می‌ کند می‌ تواند باعث اختلالات وسیع در سیستم رحم میشود.

اگر ضمن بررسی‌ ها و چکاپ‌ های متوجه میشوید که کمبود پلاکت داشته و یا به بیماری ون ویلبراند یا اختلالات انعقادی مبتلا هستید نمی‌ توانید از آی یو دی استفاده کنید.

همچنین شک یا اطمینان از حضور توده‌ های بدخیم در سیستم رحم و حتی دهانه رحم مانعی برای استفاده از آی یو دی است، متخصصان معتقدند افرادی که در معرض سل لگنی قرار می‌ گیرند نباید از آی یو دی استفاده کنند زیرا با این کار سلامت فرد به خطر افتاده و عواقب جبران ناپذیری را در پی دارد.